Początkujący tłumacz musi nabrać wiary w siebie. Na początku na pewno w tym zawodzie nie będzie łatwo. Możemy mieć problem z uzyskaniem zleceń, trudno będzie potwierdzić swoje możliwości i budować reputację dobrego specjalisty. Dlatego w takiej sytuacji trzeba ciężko pracować i dbać o rozwijanie umiejętności komunikacyjnych.
Trzeba walczyć o realizację produktów, być dyspozycyjnym w każdej chwili i skutecznie odpowiadać na potrzeby klientów. Należy być grzecznym, delikatnym w kontaktach z klientami. Walcząc o zlecenia musimy oczywiście monitorować ceny usług firm konkurencyjnych, ustalać trzeba za jaką najtańszą stawkę będziemy w stanie pracować i wykonywać tłumaczenia. W założeniu pracę tłumaczy będzie się mocno weryfikować, szczególnie jeśli proponują oni małą stawkę. Dlatego niska stawka nie może się wiązać z niską jakością wykonania.
Chcąc walczyć o klientów trzeba umieć się z nimi odpowiednio komunikować. Klient musi wiedzieć co mamy mu do zaoferowania musi zrozumieć dlaczego to właśnie naszą firmę wybrać a nie konkurencję. Takie zachęcenie do siebie na pewno nie będzie łatwym zadaniem. Dlatego ten kontakt z klientem umiejętnie prowadzony to zawsze bardzo ważna sprawa.
Planowanie
W tym początkowym okresie działania oczywiście każdy klient będzie na wagę złota, dlatego trzeba umieć z tymi klientami pracować i przygotowywać dla nich jak najlepszą ofertę, by rzeczywiście zrozumieli, że warto z nami pracować. Trzeba miedzy innymi umieć skutecznie zaplanować sobie pracę, ponieważ od tego będzie zależeć czy będziemy w stanie zdobyć sobie klientów, którzy na dłużej z nami zostaną. Trzeba przygotować projekt w określonym przez nas czasie, bez opóźnień i zaniedbań, ponieważ na tym jedynie będzie można wiele stracić.
Początkujący tłumacz może prowadzić sobie bazę klientów, ponieważ dzięki temu łatwiej będzie mógł uporządkować sobie współpracę z każdym klientem i możliwe, że łatwiej będzie mu proponować usługi na wysokim poziomie. Warto także klientom przypominać o sobie co jakiś czas. Zostanie w pamięci i świadomości klienta to zawsze istotna sprawa, na której powinno nam zależeć, jeśli chcemy mieć takiego klienta na stałe.
Jeśli nauczymy się współpracować z klientem możliwe, że nawet ta osoba, z którą początkowo współpracowało się trudno jednak jest w stanie dać nam zadania, z których będziemy zadowoleni i nauczymy się pracować z taką osobą na dobrym poziomie. Na tym właśnie powinno nam zależeć, warto więc walczyć o każdego klienta, nawet jeśli od początku współpraca wydaje się trudna.